Skip to main content
Lawatan yang diadakan pada 9 hingga 11 Jun 2024 dan dianjurkan oleh MPOC merupakan satu siri lawatan ke pusat-pusat pemuliharaan hidupan liar yang terdapat di Sandakan termasuklah BES.
Seramai 7 delegasi dari UK Palm Oil Stakeholders telah menyertai lawatan ini. Tujuan lawatan ke BES adalah untuk melihat inisiatif yang telah diambil untuk memulihara, menyelamat dan merawat gajah-gajah yang terlibat dengan konflik di Sabah.
Pengurus Pemuliharaan MPOGCF, Ahmad Shahdan Kasim telah diberi peluang untuk berkongsi objektif serta peranan MPOGCF dalam membantu dan menyokong inisiatif pemuliharaan biodiversiti terutamanya hidupan liar yang dilaksanakan oleh Jabatan Hidupan Liar serta industri sawit itu sendiri.
Perkongsian tersebut telah mendapat sambutan yang positif daripada kesemua delegasi dan merupakan satu sesi perkongsian “buka minda (eye opener)”.
Mereka telah mengambil maklum akan penglibatan aktif industri kelapa sawit Malaysia di dalam menyokong inisiatif pemuliharaan biodiversiti selain usaha pihak perladangan dalam mengamalkan amalan baik perladangan (Best Practices) agar dapat meminimakan impak industri terhadap ekosistem yang terdapat di lanskap perladangan kelapa sawit.
Lawatan selama 2 jam tersebut berakhir dengan pertemuan delagasi dengan salah seekor anak gajah yang dinamakan Agathis Lawatan telah diselamatkan dan sedang dijaga oleh renjer WRU di BES.